Prawidłowo zamontowany podajnik za pomocą którego spalane jest odpowiednie paliwo sprawia, że zabezpieczenie zrywa się bardzo rzadko. Średnio zdarza się to raz, dwa razy na rok. Jeśli z jakiegoś powodu zauważają Państwo niepokojąco częste zrywanie się zabezpieczenia (kilka razy na tydzień) to znaczy, że należy szukać powodu takiego problemu.
Poniżej opisujemy najczęstsze powody zrywających się zawleczek przy napędzie podajnika.
-
ŻLE ZAMONTOWANA RURA ŚLIMAKA
Nowo zamontowany podajnik wymaga właściwego złożenia. Na rurze ślimaka znajduje się specjalny ogranicznik - czerwona linia. Wsuwając rurę ślimaka do głowicy należy skręcić ją w takim położeniu aby czerwony pasek doszedł do srebrnego pierścienia. Rura nie może wejść za głęboko ani za płytko. Jeśli pomiędzy paskiem a srebrnym pierścieniem będzie np. 1 cm, rura włożona jest za płytko. Jeśli ogranicznika nie widać, jest np. 1 cm wewnątrz srebrnej części, rura włożona jest zbyt głęboko.

-
ZBYT DUŻA GRANULACJA PALIWA
Wszystkie podajniki przystosowane są do spalania paliwa o granulacji max 25-30 mm. Jeśli ziarna np. eko-groszku są zbyt duże, może to powodować zbyt duże opory podczas transportu paliwa wewnątrz rury co może w konsekwencji powodować zbyt częste zrywanie się zawleczek.
Paliwo zanieczyszczone, niesortowane może zawierać zanieczyszczenia w postaci np. kamieni, kawałków stali itp. itd., które po załadowaniu do zbiornika powoduje blokowanie się ślimaka i zrywanie zawleczek.
Nieprawidłowa eksploatacja, stosowanie mokrego paliwa itp. itd. mogą prowadzić do uszkodzenia ślimaka. Jeśli jesteśmy pewni, że nic co opisano powyżej, co dotyczy nowych podajników nie pomaga należy wyciągnąć ślimak i zobaczyć w jakiej jest kondycji. Uszkodzenie ślimaka powinno być od razu widoczne. Ślimak może być wytarty w jednym miejscu co kwalifikuje go do wymiany na nowy. Przyjmuje się, że w prawidłowo eksploatowanym kotle ślimak wymienia się co 4-5 sezonów grzewczych. Jest to element typowo eksploatacyjny niepodlegający gwarancji. Tylko i wyłacznie od użytkownika zależy jak długo ślimak będzie pracował prawidłowo.
-
NIEWŁAŚCIWY TYP ZAWLECZEK
Przy podajnikach stosowane są typowe zawleczki "5" lub "6". Niedozwolone jest stosowanie śrub, gwoździ ani innych tego typu podobnych rzeczy mogących uszkodzić układ napędowy. Zawleczki mają odpowiednią wytrzymałość. Zbyt duża może powodować zbyt duże obciążenia co prowadzi do uszkodzenia zespołu napędowego. Zbyt kruche zawleczki, zbyt cienkie mogą natomiast powodować zrywanie się przy zbyt małym oporze, przy którym odpowiednia by się nie zerwała.
-
Duży nagar i blokada wyjścia z podajnika na płycie głowicy
Należy sprawdzić czy głowica nie jest zanieczyszczona w miejscu gdzie pracuje ślimak (od zewnątrz) Nagar i zanieczyszczenia należy usunąć.